Szukaj na tym blogu

piątek, 31 lipca 2015

Czy ALKOHOL naprawdę tuczy? Kaloryczność alkoholi

W dzisiejszym poście, chciałabym poruszyć temat alkoholu.  Postaram się odpowiedzieć Wam na pytanie, czy faktycznie tuczy, ile kcal jest w konkretnym trunku oraz który z alkoholi będzie mniejszym złem, jeżeli dbamy o sylwetkę.

Sezon wakacyjny trwa, w tym okresie częściej wychodzimy ''na miasto'', spotykamy się ze znajomymi, a alkohol jest często nieodłącznym elementem każdej imprezy czy wyjazdów wakacyjnych. Niestety, jeżeli ćwiczymy i dbamy o dietę to zdecydowanie powinniśmy zrezygnować z jego spożycia lub ograniczyć je do minimum.

















Dlaczego przyjęło się, że alkohol tuczy?

Każdy alkohol w dużych ilościach ma negatywny wpływ na nasz organizm i jest nośnikiem pustych kalorii, ponieważ podczas jego spożywania dostarczamy gołe kalorie, bez żadnych składników odżywczych.  Dodatkowo, alkohol wzmaga apetyt, ponieważ gdy pijemy, mamy ochotę na słone przekąski oraz tracimy kontrolę nad dietą. Pochłonięte masy śmieciowego jedzenia w zestawieniu z alkoholem skutkują złym samopoczuciem oraz rewolucjami żołądkowymi następnego dnia. 

Jeżeli nie chcecie zaprzepaścić swojej dotychczasowej pracy nad sylwetką, warto przed imprezą zjeść coś porządnego, bo najgorsze co można zrobić, to przyjść na imprezę z pustym żołądkiem lub pić na czczo, ponieważ alkohol wchłania się mocniej przy pustym żołądku. Spowoduje to utratę kontroli nad tym co się je, a wzmożony przez działanie trunków głód doprowadzi do obżarstwa, co z kolei zaowocuje ostrym bólem brzucha kolejnego dnia. Najlepiej tego dnia zjeść pieczone lub grillowane mięso. Nie polecam jedzenia pieczywa i sałatek, które fermentują w połączeniu z alkoholem, powodując przy tym wzdęcia, a w najgorszym wypadku mogą doprowadzić do wymiotów i zatrucia.

Kaloryczność poszczególnych alkoholi

Najmniej kaloryczne są alkohole czyste, bez dodatków, np. wódka oraz wina wytrawne (białe lub czerwone). Najwięcej kalorii mają alkohole łączone ze słodkimi sokami czy napojami gazowanymi (drinki) lub napojami energetycznymi, gdyż tutaj kaloryczność jest podwajana z racji zawartości cukru. Pamiętajmy również o ilości spożywanego alkoholu, bo nawet najmniej kaloryczny, a spożywany w większych ilościach jest bombą pustych kalorii!

Oto orientacyjna kaloryczność poszczególnych alkoholi:

PIWA
Jasne pełne 0,33 l - 230 kcal
Ciemne pełne 0,33 l - 250 kcal













WINA
Białe wytrawne 120 ml - 80 kcal
Białe półwytrawne 120 ml - 90 kcal
Białe słodkie 120 ml - 110 kcal

Czerwone wytrawne 120 ml - 80 kcal
Czerwone półwytrawne 120 ml - 92 kcal
Czerwone słodkie 120 ml - 115 kcal

Wino grzane 120 ml - 95 kcal
Wino musujące/szampan (wytrawne) 100 ml - 75 kcal
Sherry wytrawne 50 ml - 55 kcal
Wermut słodki 120 ml - 146 kcal

















POPULARNE DRINKI:
Mohito - ok. 20 kcal
Cosmopolitan - ok. 160 kcal
Cuba Libre - ok 160 kcal
Pinacolada - ok. 180 kcal
Long Island Ice Tea - ok. 290 kcal















POZOSTAŁE:
Gin 20 ml - 60 kcal
Brandy 30 ml - 65 kcal
Whisky 30 ml - 65 kcal
Wódka czysta - 50 ml - 110 kcal
Koniak 50 ml - 160 kcal
Likier kawowy 40 ml - 170 kcal


Co na kaca?

Na kaca najlepszy będzie wysiłek fizyczny, który pomoże nam wypocić procenty. Pierwsze minuty mogą być tragedią, jednak później wszystko puszcza i jest już tylko lepiej. Nie zapominajmy o zjedzeniu małego posiłku przed treningiem oraz wypiciem pełnowartościowego białka zaraz po co nas zregeneruje. Na kacu nie pijcie energetyków, co tylko dołoży kolejna porcję cukrów oraz napoi gazowanych i słodzonych soków. Najlepiej samodzielnie przygotować napój izotoniczny z użyciem wody, soku z cytryny i soli mineralnych. Z samego rana idealnym posiłkiem pod względem wartości odżywczych oraz aminokwasów będzie jajecznica. 

Pamiętajcie, jeżeli już pijecie, to zachowajcie zdrowy rozsądek i umiar!


Prześlij komentarz