Szukaj na tym blogu

środa, 30 września 2015

Zatrzymanie wody w organizmie - przyczyny i metody walki

Czujesz się spuchnięta, nabrzmiała, cięższa o kilka kilogramów? Twoje ciało jest spuchnięte, bolą Cię nogi i masz wzdęty brzuch? Prawdopodobnie Twój organizm zatrzymał spore ilości wody... Co może być tego powodem i jak z tym walczyć dowiecie z poniższego posta.


Dlaczego Nasz organizm zatrzymuje wodę?

1. Za mało płynów
Zatrzymujemy płyny, gdy Nam ich brakuje, czyli w wypadku nie dostarczania odpowiedniej ilości zapotrzebowania dziennego na płyny (poniżej 1 litra dziennie).  Mam tu na myśli wszystkie płyny poza mocna kawa i herbatą. Organizm odkłada wtedy płyny na czarną godzinę w tkance podskórnej, stąd przyrost wagi u osób pozornie dbających o linię, a zapominających o odpowiednim nawilżeniu organizmu. Dlatego zaleca się pic minimum 2 litry płynów dziennie, najlepiej w postaci wody, a nie słodkich, kolorowych napojów. Pij często, powoli i małymi łykami nawadniając regularnie swój organizm, tak by nie gromadził rezerw w tkance podskórnej. 
Dobrym rozwiązaniem jest wypijanie na czczo, rano szklanki ciepłej, przegotowanej wody z wyciśniętym sokiem z połówki cytryny. Napar ten pobudzi Nasz uśpiony po nocy organizm i podkręci metabolizm na resztę dnia. 

2. Za dużo soli
Kolejnym problemem zatrzymania wody w organizmie, jest nadmiar soli kuchennej w Naszej diecie. I nie chodzi tu tylko o sól w czystej postaci, a o tą, którą spożywamy wraz z pożywieniem (wędliny, słone przekąski, gotowe dania). Sól wiąże wodę w tkankach zwiększając nie tylko Naszą wagę, a również i ciśnienie krwi. Nie bez powodu mówi się, że sól to biała śmierć.
Czym zastąpić sól? W aptece można kupić sól o obniżonej zawartości sodu lub zastąpić jej smak w daniach za pomocą ziół i przypraw. Najlepsze będą te świeże o intensywnym smaku i zapachu. 

3. Hormony
Zachwianie równowagi hormonalnej w organizmie bardzo często powoduje opuchliznę i uczucie ciężkości. Wzmożona aktywność estrogenów i niedobór progestagenów w drugiej fazie cyklu odpowiada za zatrzymanie sodu i wody w organizmie, a co za tym idzie do: obrzęków, uczucia pełnego brzucha i nabrzmiałych piersi. Podobne objawy mogą wystąpić podczas ciąży  czy przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych. 
Warto zbadać sobie hormony lub zmienić tabletki antykoncepcyjne, jeżeli to objawy utrzymują się jeszcze po zakończeniu miesiączki.

4. Nadmiar alkoholu w diecie
Alkohol, nie dość, że jest bardzo kaloryczny to również odwadnia i doprowadza do magazynowania wody w organizmie dlatego ograniczmy go do minimum!

5. Dieta odchudzająca i mała aktywność fizyczna
Zbyt restrykcyjna lub uboga w białko dieta prowadzi również do zatrzymania wody, ponieważ jeżeli spożywamy za mało białka, które wiąże wodę, płyny fizjologiczne przedostają się przez ściany naczyń krwionośnych i limfatycznych, co powoduje ich puchnięcie i obrzęki, natomiast siedzący tryb życia oraz co za tym idzie słabe krążenie krwi powoduje zastój płynów  w tkankach i obrzęki nóg. 


Napoje, które pomogą zwalczyć zatrzymanie wody w organizmie:

  • napar z ananasa pity rano, na czczo
  • sok z jabłka i marchwi na śniadanie
  • niesłodzony sok z winogron
  • oraz WODA !!


Pamiętajcie o wodzie, to źródło życia! Starajcie się wypijać dziennie ok 3 litrów, a Wasze ciało odwdzięczy się smukłą sylwetką, nawilżeniem skóry oraz organów wewnętrznych oraz lepszym samopoczuciem :)

Prześlij komentarz