Szukaj na tym blogu

czwartek, 21 stycznia 2016

NOWA PIRAMIDA ZDROWEGO ŻYWIENIA 2016

Całkiem niedawno Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda w USA opracowali nowe zasady żywienia, które są one bardzo zbliżone do zasad diety śródziemnomorskiej, która postrzegana jest jako jedna z najzdrowszych na świecie. Przestrzeganie ich pozwoli Nam długo cieszyć się zdrowiem, urodą i szczupłą sylwetką. Poniżej przedstawię Wam zasady nowej piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej 2016.


Czym jest piramida zdrowego żywienia?

Piramida przedstawia zasady prawidłowego odżywiania oraz informuje o tym, ile porcji różnych grup produktów powinno znaleźć się w  Naszej dziennej racji żywieniowej.To co najważniejsze w racjonalnym odżywianiu znajduje się u dołu piramidy, czyli jej podstawy. 
Po raz pierwszy piramidę zdrowego odżywiania opracowali uczeni kanadyjscy około 30 lat temu, jednak z czasem, w miarę poszerzenia się wiedzy o zdrowym odżywaniu, pierwotna piramida ulegała pewnym modyfikacjom. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzorcem dla wszystkich była piramida opracowana przez naukowców z US, którzy po raz kolejny niedawno ją zmodyfikowali. W Polsce została przyjęta przez Instytut Żywności i Żywienia. 

Stopnie nowej piramidy żywienia:

Naukowcy uznali, że aktywność fizyczna powinna leżeć u podstaw zasad zdrowego żywienia, ponieważ zdrowa dieta bez ruchu i sportu traci swoją wartość.  Z tego względu zaleca się codziennie 30-45 minut ruchu. Jeżeli chodzi o odżywianie, to większość posiłków powinny stanowić produkty z pełnego ziarna. Naukowcy wprowadzili również zamianę tłuszczów zwierzęcych na tłuszcze roślinne, takie jak oliwa z oliwek lub olej sojowy.

Na kolejnym poziomie znajdują się warzywa – najlepiej spożywane na surowo surowe lub gotowane na parze (warzywa poddane obróbce termicznej znacznie tracą na swoich wartościach odżywczych. 

Kolejne miejsce zajmują owoce, które ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych powinno się ograniczyć do 2-3 porcji dziennie.  Orzechy i rośliny strączkowe należy jeść 1 raz dziennie, ponieważ są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także błonnika, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, witaminy E i witamin z grupy B.

Przedostatnie piętro zajmują wartościowe źródła białka, czyli ryby, drób, jajka. Zaleca się ich spożywanie kilka razy w tygodniu do 2 porcji dziennie. Powinniśmy wybierać danego dnia np. rybę lub kawałek mięsa drobiowego. Szczególnie wartościowe są ryby morskie, które stanowią źródło kwasów omega-3, a z kolei mięso drobiowe ma w sobie mało kwasów tłuszczowych nasyconych oraz kalorii.

Najrzadziej powinno być spożywane czerwone mięso, białe pieczywo i słodycze, z racji tego, że zawierają najwięcej kalorii, tłuszczów nasyconych i są najmniej odżywcze (czerwone mięso powinno być spożywane tylko kilka razy w miesiąc). 


Podstawowe różnice między starą a nową piramidą:

Do najważniejszymi zmian możemy zaliczyć:

  • podstawą nie są, jak dotychczas, węglowodany zawarte w zbożach, chlebie, ryżu i makaronie, tylko aktywność fizyczna;
  • na pierwszym piętrze znajdują się węglowodany, ale tylko te z produktów pełnoziarnistych (razowego chleba lub makaronu, kaszy gryczanej lub jęczmiennej), 
  • białe pieczywo trafiło na szczyt piramidy i jego częste jedzenie nie jest już zalecane;
  • na pierwszym piętrze piramidy pojawiły się tłuszcze roślinne;
  • rośliny strączkowe, które są źródłem zarówno pełnowartościowego białka, jak i błonnika zaleca się spożywać codziennie;
  • jajka przestały być uznawane za jedną z głównych przyczyn podwyższonego poziomu cholesterolu.


Naukowcy w nowej piramidzie żywienia wprowadzili również podział tłuszczów na „złe” (np. te zawarte w czerwonym mięsie, chipsach, ciastkach) i „dobre” (kwasy tłuszczowe nienasycone, głównie omega-3, których źródłem są np. ryby morskie i oleje roślinne).

Poniżej znajduje się piramida do pobrania i wydrukowania w wersji PDF:
Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

Co myślicie o zmianach w nowej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej 2016?
Czy ruch faktycznie powinien być na pierwszym miejscu a pieczywo, nawet pełnoziarniste powinno być aż tak ograniczone? Czekam na Wasze komentarze !:)

Prześlij komentarz